Sjaak Pappe, medeoprichter van Rynbende Spirits, vertelt ons de toedracht van het opnieuw uitbrengen van Rynbende.
Na mislukte herlanceringen in 1986 (Bols) en 1998 (Mitra) kunnen we na bijna 25 jaar hopelijk zeggen: “driemaal is scheepsrecht”. Wij verwachten dan ook binnenkort u kennis te laten maken met onze 21ste eeuwse oude Rynbende jenever. De receptuur zal botanicals bevatten uit originele Rynbende recepten.
“Wij” zijn Erik Post en Sjaak Pappe, vrienden en ondernemers in de matrijzenmakerij resp. strategische innovatie. Wij zijn enthousiast geraakt over (de mensen en kansen in) de drankenindustrie. Maar waarom, zult u zich wellicht afvragen, gaan we in deze voor ons vreemde bedrijfstak aan de slag om het merk Rynbende te herlanceren?
De familiegeschiedenis
Dat heeft met mijn familiegeschiedenis te maken. Mijn grootvader Job Kramer Freher werkte bijna zijn hele leven bij Rynbende en ging als bedrijfsleider met pensioen. Zijn achterneef (zoon van een zus van mijn oma) Louis Meulstee was er meesterstoker en diens aangetrouwd familielid Piet van der Wel werkte er als chauffeur. Als kind kwam ik vaak over de vloer van het Rynbendecomplex aan het Groeneweegje in Schiedam. De geur van jenever kan ik nu nog in mijn neus oproepen.
Ooit was mijn grootvader van plan een eigen distilleerderij te beginnen, maar de omstandigheden (o.a. WWII) waren niet gunstig en de plannen verdwenen in de ijskast. Van mijn opa erfde ik via mijn vader drie Rynbende receptenboekjes, maar ik deed er niks mee. Totdat jaren geleden een kennis mij motiveerde er wat mee te gaan doen. Als eerbetoon aan mijn grootvader en zijn aangetrouwde familie besloot ik Rynbende terug op de markt te gaan brengen. Op een verjaardagsfeestje verraste mijn vriend Erik mij met de opmerking dat hij wel investeerder wilde zijn, nadat ik hem vertelde over mijn droom.
Onze ontdekkingsreis
Al snel besloot ik niet zelf te gaan distilleren, omdat mijn andere ondernemingen me nog heel veel plezier geven. Het begon met het verwerven van de merknaam, die in handen bleek van een groot drankenproductiebedrijf. Rynbende moest dus een virtuele, uitbestede onderneming worden met verschillende partners die waarde toevoegen aan het merk. Merkwaardig genoeg speelde ook hier het cijfer drie een rol. Na twee mislukte partnerschappen hebben we nu een derde toppartner gevonden die de receptuur ontwikkelt. Tijdens de herlancering eind dit jaar, waar anders dan in het Nationaal Jenever Museum, zullen wij deze en andere partners onthullen.
De prachtige historie van Rynbende en mijn familiegeschiedenis worden verwerkt in onze marketing, flessenontwerp, verpakking en huisstijl. Ons verhaal zal draaien rondom zeven thema’s.
Binnenkort meer over grootvader Job en de overige familieleden die bij Rynbende hebben gewerkt.
Sjaak Pappe, co-founder of Rynbende Spirits, tells us the story of the relaunch of Rynbende.
After unsuccessful relaunches in 1986 (Bols) and 1998 (Mitra), we can hopefully say “third time lucky” after almost 25 years. We are looking forward to introducing you to our 21st century aged Rynbende genever soon. The recipe will include botanicals from origeneveral Rynbende recipes.
“We” are Erik Post and Sjaak Pappe, friends and entrepreneurs in mould-making and strategic innovation, respectively. We were enthused by (the people and opportunities in) the beverage industry. But why, you ask, did we set out to relaunch the Rynbende brand in this industry that is alien to us both?
Family history
That has to do with my family history. My grandfather Job Kramer Freher worked at Rynbende almost all his life and retired as company manager. His second cousin (son of a sister of my grandmother) Louis Meulstee was master distiller and his father-in-law Piet van der Wel worked there as a driver. As a child, I often visited the Rynbende complex on Groeneweegje in Schiedam. I can still recall inhaling the scent of genever.
At one time, my grandfather had planned to start his own distillery, but circumstances (including WWII) were not favourable and the plans were shelved. I inherited three Rynbende recipe books from my grandfather, via my father, but I did nothing with them. Until a few years ago, when an acquaintance motivated me to do something with them. As a tribute to my grandfather and his in-laws, I decided to bring Rynbende back to life. At a birthday party, I told my friend Erik about my aspirations – and to my surprise he said he he would love to join me as an investor.
Our journey of discovery
I quickly decided not to start distilling myself, as I was still busy and happy with my other ventures. I started by acquiring the brand name, which turned out to be owned by a large beverage production company. So Rynbende became a virtual, outsourced business with various partners adding value to the brand. Curiously, the number three also played a role here. After two failed partnerships, we have now found a third top partner to develop the recipe. During the relaunch at the end of this year -where else but at the National Genever Museum – we will unveil these and other partners.
Rynbende’s wonderful history and my family history will be incorporated into our marketing, bottle design, packageneverg and corporate identity. Our story will revolve around seven themes.
More about grandfather Job and the other family members who worked at Rynbende soon.