Rynbende heit de klok

Rynbende heit de klok

Rynbende zeer oude zeer goede reclame

Om haar producten onder de aandacht te brengen en te houden was Rynbende zeer actief op het gebied van marketing. In 1929 werd de succesvolle reclamecampagne gestart met de slagzin ‘Rynbende heit de klok’. Waarmee de klok van vijf uur gelijkgesteld werd aan het sein om Rynbende jenever te gaan drinken.

Reclamecampagne

De slagzin kwam uit de koker van het toenmalige reclamebureau Ervaco uit Den Haag. En werd consistent over een langere periode ingezet bij advertenties, reclameschilderingen, etiketten, email reclameborden en diverse reclamemateriaal als asbakken en speelkaarten van Rynbende. Bij de intrede van televisie en reclame op de beeldbuis werd zelfs de slagzin gehanteerd om de kijkers erop te attenderen dat vijf uur in de middag borreltijd is met een glaasje jenever van Rynbende.

Dagelijks ritueel

Het claimen van een dagelijks ritueel op een vaste tijd was een geniale zet van Ervaco, want elke dag is het op een gegeven moment vijf uur. Waarbij het einde van de werkdag, tijd om even te ontspannen, een zeer positief moment op de dag werd ingeluid en werd verbonden met het merk Rynbende.

Rynbende tv-commercial

Uit het archief van het Jenevermuseum hebben wij van conservator Henk Hettinga een kopie van een oud reclamefilm mogen ontvangen. De televisiecommercial is uit de vijftiger, eind veertiger jaren. Ook hier werd de slagzin ‘Rynbende heit de klok’ gehanteerd en gevisualiseerd. De video werd gemaakt door Joop Geesink Studios, de maker van o.a. Loekie de Leeuw in de STER-reclames.

Rynbende Spirits

Inmiddels is Rynbende weer terug op het toneel en dragen wij met de Vintage Genever The Mayor of Exploration een zevental kenmerken uit. Eén daarvan is ‘Tijd’, oftewel tijd om te genieten, tijd voor elkaar, tijd voor een glas Rynbende. Meer weten over de Rynbende Spirits, klik hier.

 

To bring and keep its products under the spotlight, Rynbende was very active in marketing. In 1929, the successful advertising campaign was launched with the slogan ‘Rynbende heit de klok’. Which equated the five o’clock clock with the signal to drink Rynbende genever.

Advertising campaign

The slogan was created by the then advertising agency Ervaco from The Hague. And was used consistently over a long period of time in advertisements, advertising paintings, labels, enamel billboards and various advertising materials such as Rynbende ashtrays and playing cards. When television and advertising entered the picture tube, the slogan was even used to alert viewers that five o’clock in the afternoon is drink time with a glass of Rynbende genever.

Daily ritual

Claiming a daily ritual at a fixed time was a stroke of genius by Ervaco, because every day is five o’clock at some point. Whereby the end of the working day, time to relax for a while, heralded a very positive moment in the day and was linked to the Rynbende brand.

Rynbende TV commercial

From the archive of the Jenever Museum, we received a copy of an old advertising film from curator Henk Hettinga. The television commercial is from the fifties, late forties. Again, the slogan ‘Rynbende heit de klok’ was used and visualised. The video was made by Joop Geesink Studios, the creator of Loekie de Leeuw in the STER commercials, among others.

Rynbende Spirits

Meanwhile, Rynbende is back on the scene and we carry seven characteristics with the Vintage Genever The Mayor of Exploration. One is ‘Time’, or time to enjoy, time for each other, time for a glass of Rynbende. Read more about Rynbende Spirits.

Welkom bij Rynbende Spirits

Welcome to Rynbende Spirits

Ben je 18 jaar of ouder?

Are you 18 years or older?