Rynbende heit de klok

Rynbende en reclame

Rynbende reclame

Om haar producten onder de aandacht te brengen en te houden was Rynbende zeer actief op het gebied van marketing. In 1929 werd de succesvolle reclamecampagne gestart met de slagzin ‘Rynbende heit de klok’. Waarmee de klok van vijf uur gelijkgesteld werd aan het sein om Rynbende jenever te gaan drinken.

Reclamecampagne
De slagzin kwam uit de koker van het toenmalige reclamebureau Ervaco uit Den Haag. En werd consistent over een langere periode ingezet bij advertenties, reclameschilderingen, etiketten, email reclameborden en diverse reclamemateriaal als asbakken en speelkaarten van Rynbende. Bij de intrede van televisie en reclame op de beeldbuis werd zelfs de slagzin gehanteerd om de kijkers erop te attenderen dat vijf uur in de middag borreltijd is met een glaasje jenever van Rynbende.

Dagelijks ritueel
Het claimen van een dagelijks ritueel op een vaste tijd was een geniale zet van Ervaco, want elke dag is het op een gegeven moment vijf uur. Waarbij het einde van de werkdag, tijd om even te ontspannen, een zeer positief moment op de dag werd ingeluid en werd verbonden met het merk Rynbende.

Rynbende tv-commercial
Uit het archief van het Jenevermuseum hebben wij van conservator Henk Hettinga een kopie van een oud reclamefilm mogen ontvangen. De televisiecommercial is uit de vijftiger, eind veertiger jaren. Ook hier werd de slagzin ‘Rynbende heit de klok’ gehanteerd en gevisualiseerd. De video werd gemaakt door Joop Geesink Studios, de maker van o.a. Loekie de Leeuw in de STER-reclames.

Rynbende Spirits
Inmiddels is Rynbende weer terug op het toneel en dragen wij met de Vintage Genever The Mayor of Exploration een zevental kenmerken uit. Eén daarvan is ‘Tijd’, oftewel tijd om te genieten, tijd voor elkaar, tijd voor een glas Rynbende. Meer weten over de Rynbende Spirits, klik hier.

 

Welkom bij Rynbende Spirits

Ben je 18 jaar of ouder?