Rynbende herrijst

Een eerbetoon aan mijn grootvader

Rynbende's bedrijf werknemers

Sjaak Pappe, medeoprichter van Rynbende Spirits, vertelt ons de toedracht van het opnieuw uitbrengen van Rynbende.

Na mislukte herlanceringen in 1986 (Bols) en 1998 (Mitra) kunnen we na bijna 25 jaar hopelijk zeggen: “driemaal is scheepsrecht”. Wij verwachten dan ook binnenkort u kennis te laten maken met onze 21ste eeuwse oude Rynbende jenever. De receptuur zal botanicals bevatten uit originele Rynbende recepten.

“Wij” zijn Erik Post en Sjaak Pappe, vrienden en ondernemers in de matrijzenmakerij resp. strategische innovatie. Wij zijn enthousiast geraakt over (de mensen en kansen in) de drankenindustrie. Maar waarom, zult u zich wellicht afvragen, gaan we in deze voor ons vreemde bedrijfstak aan de slag om het merk Rynbende te herlanceren?

De familiegeschiedenis

Dat heeft met mijn familiegeschiedenis te maken. Mijn grootvader Job Kramer Freher werkte bijna zijn hele leven bij Rynbende en ging als bedrijfsleider met pensioen. Zijn achterneef (zoon van een zus van mijn oma) Louis Meulstee was er meesterstoker en diens aangetrouwd familielid Piet van der Wel werkte er als chauffeur. Als kind kwam ik vaak over de vloer van het Rynbendecomplex aan het Groeneweegje in Schiedam. De geur van jenever kan ik nu nog in mijn neus oproepen. 

Ooit was mijn grootvader van plan een eigen distilleerderij te beginnen, maar de omstandigheden (o.a. WWII) waren niet gunstig en de plannen verdwenen in de ijskast. Van mijn opa erfde ik via mijn vader drie Rynbende receptenboekjes, maar ik deed er niks mee. Totdat jaren geleden een kennis mij motiveerde er wat mee te gaan doen. Als eerbetoon aan mijn grootvader en zijn aangetrouwde familie besloot ik Rynbende terug op de markt te gaan brengen. Op een verjaardagsfeestje verraste mijn vriend Erik mij met de opmerking dat hij wel investeerder wilde zijn, nadat ik hem vertelde over mijn droom.

Onze ontdekkingsreis

Al snel besloot ik niet zelf te gaan distilleren, omdat mijn andere ondernemingen me nog heel veel plezier geven. Het begon met het verwerven van de merknaam, die in handen bleek van een groot drankenproductiebedrijf. Rynbende moest dus een virtuele, uitbestede onderneming worden met verschillende partners die waarde toevoegen aan het merk. Merkwaardig genoeg speelde ook hier het cijfer drie een rol. Na twee mislukte partnerschappen hebben we nu een derde toppartner gevonden die de receptuur ontwikkelt. Tijdens de herlancering eind dit jaar, waar anders dan in het Nationaal Jenever Museum, zullen wij deze en andere partners onthullen.

De prachtige historie van Rynbende en mijn familiegeschiedenis worden verwerkt in onze marketing, flessenontwerp, verpakking en huisstijl. Ons verhaal zal draaien rondom zeven thema’s.

Binnenkort meer over grootvader Job en de overige familieleden die bij Rynbende hebben gewerkt. 

Welkom bij Rynbende Spirits

Ben je 18 jaar of ouder?